1959_01_01_Costums_002789

Trobada a Juià de jovent de Bordils i dels pobles del contorn . Finals dels anys 50(s.XX). Aquestes trobadas estaven organitzades per l’Església  per controlar la  moralitat de la gent jove i adoctrinar-los en els principis catòlics-nacionalistes del franquisme.

Recordem que : L’Església és l’encarregada de controlar la moral col·lectiva i també l’educació dels joves. L’assistència als actes litúrgics i la confessió esdevé obligatòria per els infants i el jovent. A més el sistema educatiu passa a estar sota el control de l’Església, els antics docents o estan a presó o no poden exercir com a mestres —són el col·lectiu laboral més reprimit—, els capellans assumiran les seves tasques… però no els seus mètodes.

Un dels pilars bàsics de l’estructura social que l’extrema dreta i l’Església proposen és la família. Però la família tal i com ells la volen. Per sotmetre i controlar a la societat cal instal·lar el procés repressor a l’àmbit domèstic. Els capellans i les monges encarregades de fer de mestres educaran les criatures i els adolescents preparant-les per separat per al rol social que ells consideren adient:

 

  • La dona representa l’amor i la dolçor maternal. Ha d’estar a casa criant als nens, netejant, cosint, cuinant i obeint al seu marit per tota la vida (ni l’Església ni el nou règim accepten el divorci). A les nenes se les ensenya a fer labors domèstiques. Les úniques feines que poden realitzar sense ser mal vistes per la societat és de criades, infermeres, perruqueres, botigueres… Una dona ja no ha de fer “coses d’homes”. És una forma d’allunyar a la dona del mercat laboral reduint l’atur a la meitat.

 

  • L’home representa l’autoritat domèstica i l’aportació econòmica fonamental per a la família. Ha de ser un treballador submís a la patronal i que no presenti problemes. L’únic lloc on pot fer “la seva” és a la llar.